E5 en E10

Wat doen de nieuwe brandstoffen met verbrandingssysteem van onze motor?

Motorbike

Header_with_media_Motorbike_E5E10_1676x1054

E10 BRANDSTOF IN ONZE MOTORFIETS

Sinds 1 oktober 2019 zijn de meeste tankstations in Nederland verplicht om E10 benzine aan te gaan bieden. Wat is dit, waarom is dit, heeft dit gevolgen en zijn onze motorfietsen hier klaar voor?

WAT IS E10 BRANDSTOF?

Om met de deur in huis te vallen: E10 brandstof is normale benzine, alleen met 7,5 tot 10% ethanol erin. Dit is niets nieuws. In Nederland wordt al vanaf de invoering van E5 biobrandstof bij gemengd. Het percentage van de bijmenging is onlangs alleen verder omhoog gegaan. Dit om minder afhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen en de uitstoot van CO2 (koolstofdioxide) naar beneden te krijgen. De verbranding van ethanol geeft minder CO2 dan de verbranding van normale benzine.

Frans_Harley

WAT ZIJN DE NADELEN VAN E10 BRANDSTOF?

Niet alle motorfietsen zijn even goed bestand tegen deze brandstof. Ethanol kan gaan reageren met bepaalde soorten metaal, pakkingen en rubber. Hierdoor kan corrosie en lekkage ontstaan. Welke motorfietsen geschikt zijn voor E10 kan gecheckt worden op https://www.e10check.nl/.

Tip: tank bij motorfietsen altijd premium brandstoffen, die bevatten vaak niet meer dan 5% ethanol. TUNAP Microflex 974 helpt hier een handje door een schonere verbranding en minder schadelijke uitstoot.

VOCHT IN HET SYSTEEM

Maar hoe zit het dan met motorfietsen die al geschikt zijn voor E10, zijn hier dan geen problemen mee? We mogen er vanuit gaan dat de fabrikanten deze voertuigen dusdanig hebben aangepast, dat er bij deze brandstofsystemen geen rechtstreekse schade kan ontstaan door E10 te tanken.

Er blijft wel één groot probleem over: ethanol is hygroscopisch, oftewel het trekt vocht aan. Water in het brandstofsysteem is voor geen enkel voertuig goed. Zeker na een paar maandjes stilstand kan dit tot problemen leiden als slecht starten, onregelmatig lopen of verminderde prestaties.

Feit is ook dat door de lagere energiewaarde van E10 een grote kans bestaat dat ook jouw motor minder presteert en meer brandstof verbruikt.

Motor_koolzaad_2

BESCHERM JE MOTORFIETS

Om het risico op problemen te verminderen en de prestaties optimaal te houden, is het belangrijk om de brandstof preventief te behandelen. Gebruik hier minstens tweemaal per jaar een TUNAP Microflex 974 brandstofsysteemreiniger- en beschermer voor. Die zorgt ervoor dat er na toepassing een beschermlaag in het brandstofsysteem achterblijft, water en brandstof worden gebonden en de brandstof wordt gestabiliseerd. TUNAP 974 zorgt verder (ook bij E5!) voor een schonere verbranding, betere prestaties en minder uitstoot!

Tank_974

 

Smoking_exhaust

E5 BRANDSTOF IN ONZE MOTORFIETS

 Aan E10 benzine wordt tussen de 7,5 en 10% bio-ethanol toegevoegd. Bij E5 ligt dit bio-ethanolaandeel tussen de 0 en 5%.

Dit betekent dus dat ook aan E5 benzine vaak bio-ethanol wordt toegevoegd. Dit aandeel bio-ethanol trekt vocht aan en kan dus zorgen voor water in de brandstoftank en in het hele brandstofsysteem. 

Het bio-ethanol aandeel in deze E5 brandstoffen zorgt er ook voor dat er zuurverbindingen kunnen ontstaan die deze corrosie verergeren. 

Daarnaast veroudert benzine snel. Zeker wanneer daar een beetje bio-ethanol aan is toegevoegd.  Al binnen een aantal maanden is de kwaliteit door veroudering sterk verminderd. Zodra de motor wordt stilgezet begint dit verouderingsproces. 

Het is dus verstandig om ook wanneer u E5 tankt, zeker 1 a 2x per jaar 100 ml TUNAP 974 aan de brandstoftank toe te voegen om de kans op corrosie en vervuiling te verminderen en het brandstofsysteem optimaal te conserveren.

TUNAP 974 zorgt ook bij E5 voor een schonere verbranding, betere prestaties en minder uitstoot!

 
50 jaar TUNAP

Met 50 jaar expertise staan we voor je klaar.

Deel jouw uitdagingen met ons en ontdek hoe wij je kunnen helpen met een passende oplossing.