E10 BRANDSTOF IN ONZE MOTORFIETS
Sinds 1 oktober 2019 zijn de meeste tankstations in Nederland verplicht om E10 benzine aan te gaan bieden. Wat is dit, waarom is dit, heeft dit gevolgen en zijn onze motorfietsen hier klaar voor?
WAT IS E10 BRANDSTOF?
Om met de deur in huis te vallen: E10 brandstof is normale benzine, alleen met 7,5 tot 10% ethanol erin. Dit is niets nieuws. In Nederland wordt al vanaf de invoering van E5 biobrandstof bij gemengd. Het percentage van de bijmenging is onlangs alleen verder omhoog gegaan. Dit om minder afhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen en de uitstoot van CO2 (koolstofdioxide) naar beneden te krijgen. De verbranding van ethanol geeft minder CO2 dan de verbranding van normale benzine.
WAT ZIJN DE NADELEN VAN E10 BRANDSTOF?
Niet alle motorfietsen zijn even goed bestand tegen deze brandstof. Ethanol kan gaan reageren met bepaalde soorten metaal, pakkingen en rubber. Hierdoor kan corrosie en lekkage ontstaan. Welke motorfietsen geschikt zijn voor E10 kan gecheckt worden op https://www.e10check.nl/.
Tip: tank bij motorfietsen altijd premium brandstoffen, die bevatten vaak niet meer dan 5% ethanol. TUNAP Microflex 974 helpt hier een handje door een schonere verbranding en minder schadelijke uitstoot.
VOCHT IN HET SYSTEEM
Maar hoe zit het dan met motorfietsen die al geschikt zijn voor E10, zijn hier dan geen problemen mee? We mogen er vanuit gaan dat de fabrikanten deze voertuigen dusdanig hebben aangepast, dat er bij deze brandstofsystemen geen rechtstreekse schade kan ontstaan door E10 te tanken.
Er blijft wel één groot probleem over: ethanol is hygroscopisch, oftewel het trekt vocht aan. Water in het brandstofsysteem is voor geen enkel voertuig goed. Zeker na een paar maandjes stilstand kan dit tot problemen leiden als slecht starten, onregelmatig lopen of verminderde prestaties.
Feit is ook dat door de lagere energiewaarde van E10 een grote kans bestaat dat ook jouw motor minder presteert en meer brandstof verbruikt.
BESCHERM JE MOTORFIETS
Om het risico op problemen te verminderen en de prestaties optimaal te houden, is het belangrijk om de brandstof preventief te behandelen. Gebruik hier minstens tweemaal per jaar een TUNAP Microflex 974 brandstofsysteemreiniger- en beschermer voor. Die zorgt ervoor dat er na toepassing een beschermlaag in het brandstofsysteem achterblijft, water en brandstof worden gebonden en de brandstof wordt gestabiliseerd. TUNAP 974 zorgt verder (ook bij E5!) voor een schonere verbranding, betere prestaties en minder uitstoot!